Wskazówki
Wielu początkujących przedsiębiorców zastanawia się, jak napisać dobry biznes plan. Poniżej prezentujemy kilkanaście praktycznych wskazówek dotyczących pisania biznes planów - mogą one okazać się pomocne dla wszystkich tych, którzy planują jakieś przedsięwzięcie.
- Objętość dokumentu jest ograniczona. Biznes plan powinien być nie dłuższy niż 15- 40 stron, nie wliczając w to prognoz finansowych i załączników. Mała firma lub przedsięwzięcie może wymagać zaledwie 15 stron.
- Biznes plan powinien być szczegółowy. Musi prowokować do zadawania pytań i równocześnie nie pozostawiać u czytelnika wątpliwości co do istoty przedsięwzięcia. Szczegółowość planu jest ograniczana jedynie jego objętością.
- Poważnym ograniczeniem jest również mała ilość czasu i percepcja czytelnika. Pamiętaj, że odbiorca jest człowiekiem zajętym i będziemy musieli utrzymać jego zainteresowanie w czasie lektury biznesplanu.
- Używaj języka fachowego, ale zrozumiałego.
- Unikaj używania bliżej nieokreślonych wyrazów takich jak : wydaje mi się, wiele, trochę, mało, długo.
- Sam wygląd dokumentu powinien przyciągnąć uwagę odbiorcy. Biznes plan często bywa dokumentem promocyjnym, powinien być więc interesujący.
- Stosuj prezentacje graficzne tylko tam, gdzie są one uzasadnione.
- Dopilnuj by prognozy i szacunki użyte w biznesplanie były realne.
- Każda kopia biznes planu powinna być numerowana.
- Pamiętaj o odpowiednim zredagowaniu tekstu. Bezwzględnie zadbaj o to, by dokument nie zawierał błędów.
- Zadbaj o przejrzystość struktury. Zawsze na początku umieść dokładny spis treści, a zaraz po nim krótkie streszczenie najważniejszych informacji i wniosków zawartych w dalszej części biznesplanu. Streszczenie nikogo nie przekona do inwestycji w dane przedsięwzięcie, ale może zniechęcić. Od streszczenia zależy, czy dalsza część biznes planu zostanie w ogóle przeczytana. Ułatwi ono czytelnikowi zrozumienie tekstu oraz prawidłowy odbiór całego dokumentu. Nie spodziewaj się, że twój plan będzie przeczytany od deski do deski. Niektórzy czytają streszczenie i zwykle się na nim zatrzymują. Twoje streszczenie musi przykuwać uwagę i być przekonywujące.
- Nie unikaj ujawniania słabych stron firmy. Pokaż jej faktyczną sytuację wraz z wszelkimi zagrożeniami. Opisz wszystkie aspekty ryzyka, a nie wybieraj tylko tych, na które masz gotową odpowiedź. Plan zbyt wygładzony i przesadnie optymistyczny nie wzbudzi ufności adresata i trudno liczyć na poważne traktowanie tak przygotowanego dokumentu.
- Błędem jest zwlekanie z napisaniem biznes planu do momentu, kiedy jest on całkowicie niezbędny. Zadbaj o jego stworzenie wcześniej, a nie dopiero w momencie, gdy upomni się o niego bank lub potencjalny inwestor. Gdy przyjdzie czas na prezentację biznes planu nanieś tylko niezbędne poprawki i uaktualnienia.
- Pamiętaj o zachowaniu kroczącego charakteru planu. Biznes plan podlega ciągłym zmianom, tak jak samo przedsiębiorstwo, musi się on dostosowywać do zmieniających się realiów. Pracuj nad nim bez przerwy, ponieważ plan raz stworzony musi być aktualizowany, gdyż w innym przypadku traci sens.
- Unikaj powtórzeń ? dzięki temu zachowasz zwięzłość. To, co opisane w jednej części biznes planu nie powinno pojawiać się w kolejnej.
- Pamiętaj o sile przekonywania. Pisząc biznes plan z pewnością chcesz osiągnąć jakiś cel (np: uzyskać kredyt bankowy), dlatego powinien on być tak zaprezentowany, aby czytający go nie miał wątpliwości, że to Twój pomysł na biznes jest najlepszy i przyniesie inwestorom oczekiwany zysk.
- Umieszczaj informacje, jakich oczekuje adresat. Sprawdź dokładnie, jakie są jego wymagania, preferencje, co do zawartości biznes planu. Co innego będą chcieli zobaczyć bankowcy, a co innego inwestorzy. Niektóre fundusze Venture Capital wymagają planu w języku angielskim lub też z góry definiują wymagane części dokumentu. Dla banku ważne będą: stabilność, bezpieczeństwo, obroty kapitałowe, rentowność, a dla inwestorów prywatnych efektywność zainwestowanego kapitału.
- Unikaj zbytniego zapatrzenia się we własne pomysły. Bądź elastyczny i rozważ inne możliwości.
- Dokładnie oszacuj koszty i dopilnuj by ujęto szczegóły dotyczące finansowania poszczególnych zadań biznes planu.
- W biznes planie powinna znaleźć się informacja na temat tego, kto go przedstawia, kto jest jego autorem.
- Warto zadbać o to, aby twój biznes plan został poddany opinii niezależnego eksperta zanim przedstawisz go bankowi czy potencjalnemu inwestorowi. Zadaniem takiej osoby jest krytyczne spojrzenie na biznes plan oczyma inwestora i zaproponowanie niezbędnych poprawek. W rolę eksperta może wcielić się osoba niezwiązana bezpośrednio z firmą, która jednak posiada odpowiednie doświadczenie i kwalifikacje, a przy tym można jej zaufać.
- Przekazując biznes plan potencjalnemu kredytodawcy lub inwestorowi można mieć obawy, że dojdzie do przekazania tajemnicy handlowej twojej konkurencji. Obawy te w przypadku współpracy z renomowanymi instytucjami są nieuzasadnione. Warto jednak oznaczyć dokument jako ?Poufny?.
- Koniecznie przedstaw ludzi tworzących firmę. Inwestorzy inwestują w ludzi, a nie tylko w pomysły. Przedstaw dokładnie ich kwalifikacje, doświadczenie, zaprezentuj sukcesy, którymi mogą się pochwalić. To od nich przecież zależy powodzenie całego przedsięwzięcia. Nawet najlepszy pomysł nie gwarantuje sukcesu, gdy realizuje go niekompetentny zespół.
- Korzystaj z biznes planu w praktyce. Po jego napisaniu nie odstawiaj do na bok. Pomoże on krok po kroku dojść do wyznaczonych celów.
- Kierując się powyższymi wskazówkami z pewnością ominiesz błędy popełnianie niejednokrotnie przez wielu przedsiębiorców.
- Należy jednak pamiętać o tym, iż każda firma to inny biznes plan. Dlatego porady należy traktować jako wskazówki, które pomogą Ci w napisaniu dobrego dokumentu.
źródło http://mystartup.pl/biznesplan/index/15/110/